XXIII Forum Humanum Mazurkas – 23 października 2016 r.
Koncert: Spektakl baletowy „Giselle” w obsadzie artystów Lwowskiego Narodowego
Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej
oraz Międzynarodowego Teatru Baletu „Premiera” Imperial Lviv Ballet.
Gościnnie w roli Księcia Alberta wystąpił solista
Canada’s Royal Winnipeg Ballet, Tristan Dobrowney.
Wernisaż malarski:
„Dwie kapusty i sledź” – malarstwo i rzeźba Anny Lenkiewicz.
Impresje filmowe: „Dwie kapusty i śledź”. Impresja filmowa o Annie Lenkiewicz
– malarce i rzeźbiarce - realizacja: Janina Tuora, Jan Sumikowski.
Impresja filmowa z inauguracji pomnika-rzeźby „W hołdzie polskim artystom baletu”
- realizacja: Jan Sumikowski.

OPIS

XXIII Forum Humanum Mazurkas, które odbyło się 23 października br., z pewnością można określić jako prawdziwą ucztę artystyczną. Na scenie MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel zagościł spektakl baletowy „Giselle” w obsadzie artystów Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej oraz Międzynarodowego Teatru Baletu „Premiera” Imperial Lviv Ballet. Gościnnie w roli Księcia Alberta wystąpił solista Canada’s Royal Winnipeg Ballet, Tristan Dobrowney. W wieczorze udział wzięło ponad 700 osób ze świata biznesu, kultury i sztuki.

Licznie zgromadzoną publiczność w tematykę wieczoru wprowadziło spotkanie na proscenium Prezesa MCC Mazurkas Andrzeja Bartkowskiego z byłą primabaleriną Teatru Wielkiego, a dziś Prezes Fundacji Sztuki Tańca Bożeną Kociołkowską. Rozmowa nawiązywała do niedawnego wielkiego wydarzenia, jakim było uroczyste odsłonięcie pomnika/rzeźby „W hołdzie polskim Artystom Baletu”, które odbyło się 5 października br. w Teatrze Wielkim. Pomysłodawczynią i inicjatorką powstania rzeźby była właśnie Bożena Kociołkowska, przez 26 lat związana z Teatrem Wielkim. Swoją ideą zaraziła ona Prezesów Grupy Mazurkas, Andrzeja Bartkowskiego i Andrzeja Hulewicza – Mecenasów Sztuki, którzy zostali fundatorami rzeźby „Tancerka” przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w hołdzie całemu pokoleniu polskich tancerzy, choreografów i pedagogów baletu.

Po bardzo ciekawej dyskusji na scenie przyszedł czas na jeden z najbardziej romantycznych baletów świata „Giselle ou Les Willis” – choreograficzny i dramaturgiczny majstersztyk, który od 1841 roku stanowi żelazną pozycję w repertuarze najbardziej liczących się zespołów baletowych. Dwa akty sztuki odnosiły się do dwóch różnych światów – rzeczywistego i fantastycznego. Choreografia obu aktów – zróżnicowana i niezwykle barwna, obfitowała w elementy popisowe, z całą wirtuozerią skoków, piruetów i podnoszeń. Pierwszy akt Giselle wymagał od tytułowej postaci także doskonałych umiejętności aktorskich. Nastrojowa muzyka, bajkowa sceneria i przede wszystkim piękny i pełen kunsztu oraz ekspresji taniec solistów baletowych, porwał serca zebranej publiczności. Jak najbardziej zasłużone oklaski rozbrzmiewały na sali długo po ostatnich taktach muzyki. Niezmiennie od czterech lat Forum Humanum Mazurkas towarzyszą wystawy malarskie. Tak było również i tym razem. Wernisaż był doskonałą okazją do bliższego poznania prac malarskich Anny Lenkiewicz, zaprezentowanych w ramach wystawy indywidualnej „Dwie kapusty i śledź”. Artystka, obecna na XXIII FHM, chętnie dzieliła się swoimi inspiracjami i przemyśleniami o sztuce. Kuratorem wystawy była Janina Tuora. Partnerami XXIII Forum Humanum Mazurkas byli Paweł Kanclerz – Burmistrz Ożarowa Mazowieckiego, Jan Żychliński – Starosta Powiatu Warszawskiego Zachodniego oraz Geotermia Mazowiecka S.A. Patronami medialnymi: TVP3 Warszawa, Społecznościowy Portal Kulturalny KulturawPolsce.pl, magazyn Presto, Ruch Muzyczny oraz portal kulturadostepna.pl.

RELACJA FILMOWA

     PROGRAMY, ZAPROSZENIA...    

 zaproszenie   zaproszenie   wernisaż   plakat    plakaty Mysyrowicza

 

 

 

 

 

 

 

 

ODSŁONIĘCIE POMNIKA

pomnik tancerka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa MAZURKAS fundatorem rzeźby
„W hołdzie polskim artystom baletu”
przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

8 października br. odbyło się uroczyste odsłonięcie rzeźby upamiętniającej pokolenia polskich tancerzy, choreografów i pedagogów,
w którym udział wzięło ok. 400 osób ze świata kultury, sztuki i biznesu.

Centrum konferencyjno-hotelowe MCC Mazurkas i Biuro Podróży Mazurkas Travel jako znani już Mecenasi Kultury tym razem włączyli się w projekt powstania pomnika-rzeźby "W hołdzie polskim artystom baletu". W sobotę, 8. października br. w Salach Redutowych Teatru Wielkiego Opery Narodowej miała miejsce uroczysta inauguracja pomnika, w której udział wzięło ok. 400 osób.

Na scenie pojawiła się inicjatorka projektu - Bożena Kociołkowska, wybitna tancerka, pedagog, choreograf, była primabalerina Teatru Wielkiego w Warszawie, która jednocześnie tego wieczoru zaprezentowała po raz pierwszy swoją książkę "Pierwsza dama warszawskiego baletu". Zabrał też głos Dyrektor Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Waldemar Dąbrowski, któremu projekt ten zawdzięcza bardzo znaczącą przychylność i wsparcie. Krótkie przemówienia wygłosili Prezesi Mazurkas, Andrzej Bartkowski i Andrzej Hulewicz. Z kolei Prezes ZASP, Olgierd Łukaszewicz odczytał jeden z rozdziałów książki Bożeny Kociołkowskiej, mówiący o końcowym etapie budowy pomnika-rzeźby.

Po części oficjalnej odbył się koktajl serwowany przez Mazurkas Catering 360, a następnie goście udali się pod pomnik, gdzie nastąpiło uroczyste odsłonięcie "Tancerki" - bo tak dzieło swoje nazwał artysta-rzeźbiarz Zbigniew Stanuch, który także wygłosił krótkie przemówienie przy odsłonięciu rzeźby. Mimo rzęsistego deszczu w ceremonii odsłonięcia uczestniczyło kilkaset osób, w tym liczne reprezentacje szkół baletowych z Warszawy, Gdańska, Bytomia i Poznania. Po odsłonięciu rzeźby i licznych sesjach fotograficznych duża część gości została zaproszona na wspaniały balet "Bajadera" do Sali Moniuszki.

„Paryż ma swoją rzeźbę autorstwa Edgara Degasa z 1881 roku - mówił Andrzej Hulewicz, Prezes Mazurkas, przedstawiającą postać młodej uczennicy baletu Opery Paryskiej, a Warszawa wzbogaciła się o rzeźbę " Tancerka" autorstwa Zbigniewa Stanucha, w hołdzie całemu środowisku artystów sztuki baletowej - tancerzom, choreografom i pedagogom”. Mówiąc to wyraził nadzieję, że ta piękna rzeźba, usytuowana w tak eksponowanym miejscu stanie się jednym z ważniejszych symboli Warszawy. Andrzej Bartkowski z kolei w swoim przemówieniu podkreślał wielką potrzebę mecenatu dla sztuki. Według niego "sztuka sama się nie obroni". Wskazywał tu wielką okazję dla biznesu, by mógł wspierać sztukę i kulturę, co może dać czasem większą satysfakcję, niż codzienna walka o wynik ekonomiczny.

tancerka film150

RELACJA FILMOWA


 
2111fce62d3bfc3090354c61221b85c5.jpg
04a14c5db8db45224afb4df1d4ab4463.jpg
a8574d4cfd019a11e4427fb15ea70935.jpg
62d2c09fb021bca9a5854300e6dc1e5d.jpg
fcc7f9d024af22923fa7b87b48d0d389.jpg

Róbmy coś, róbmy coś - Co by zależało od nas - Nie wiem co - Nie wiem jak - Ale coś tam chyba można - Zróbmy coś - Żeby coś - Zależało od nas. (Agnieszka Osiecka)